Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Malepszak: KDP nie może pochłonąć wszystkich dostępnych środków

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Malepszak: KDP nie może pochłonąć wszystkich dostępnych środków
fot. PKP IntercityZdjęcie ilustracyjne
Kluczowym dla kolei parametrem na najbliższych 20 lat będzie udział w rynku. To właśnie jego wartość będzie wyznacznikiem sukcesu lub porażki działań podejmowanych przez władze krajowe i unijne – powiedział podczas debaty otwarcia targów TRAKO 2025 odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Celem dla Europy na najbliższe dwie dekady powinno być – według wiceministra – zwiększenie udziału kolei towarowej w rynku co najmniej do poziomu dzisiejszego udziału pasażerskiej. Sam udział pasażerski (8-10%) powinien zostać w ciągu 20 lat podwojony. – Kluczowe będzie to, jak inwestować, działać, wdrażać nowe ustawodawstwo dla kolei w Europie, by to osiągnąć – przekonywał.

Modernizacja E20 – antyprzykład

Kolej dużych prędkości – choć bardzo ważna zwłaszcza z punktu widzenia Polski, gdzie ma wkrótce zacząć być budowana od podstaw – to tylko część docelowej struktury kolei. – Potrzebujemy stałego wzrostu w każdym rodzaju przewozów. KDP to wyzwanie dla rynku – i będzie gamechangerem, czynnikiem zmiany. Najlepszy scenariusz to taki, w którym wszystkie gałęzie rynku współpracują. W najgorszym KDP pochłonęłaby wszystkie dostępne środki, nie zostawiając nic na rozwój innych segmentów przewozów – stwierdził Malepszak.

Inne zagrożenie, którego trzeba być świadomym, to – jak zwrócił uwagę wiceminister – efekty inwestycji niewspółmierne do poniesionych kosztów. – Wydanie dużych pieniędzy na infrastrukturę powinno iść w parze ze wzrostem udziałów w rynku. Niedawno w Polsce wydano 2,5 mld zł na obniżenie czasu przejazdu o minutę – krytykował poprzedników Malepszak, nawiązując do przeprowadzonej w latach 2017-2024 modernizacji magistrali E20 między Warszawą a Poznaniem. – Adekwatne byłoby skrócenie podróży o 30-40 minut. Nie zgadzam się też z wydawaniem 20 mld zł dla obniżenia czasu przejazdu o 4 minuty – zaznaczył, twierdząc, że do takich skutków prowadziłoby pozostanie przy prędkości 250 km/h na planowanej linii KDP "Y".

Nowy harmonogram jest realny, poprzedni – to „bajki”

– Budowa 340 km linii KDP Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań do 2035 r. to scenariusz realistyczny. Zapowiedzi sprzed 3 lat, według których inwestycja na taką skalę mogłaby zostać zrealizowana do 2027 r., to bzdury. Nie powinniśmy mówić o czymś, co jest wzięte z bajek – kontynuował ostro wiceminister. Przypomniał, że pierwszy odcinek kolei dużych prędkości – tunel pod centrum Łodzi – zaczyna już powstawać.

Jak dodał, prędkość powyżej 200 km/h będzie mogła zostać uzyskana w 2027 r., ale na Centralnej Magistrali Kolejowej, gdzie po (mocno opóźnionym) uruchomieniu systemu GSM-R pociągi mają rozpędzać się do 250 km/h. – To maksimum tego, co możemy uzyskać na istniejącej infrastrukturze z lat 70. – zastrzegł mówca.

– W idealnym scenariuszu na liniach KDP pociągi jeżdżą z prędkością do 300 km/h, a na liniach konwencjonalnych – do 200 km/h. Taki parametr w Polsce chcemy osiągnąć między innymi na trasach do Lublina czy Szczecina. Po 2030 r. czas przejazdu Warszawa – Gdańsk chcemy skrócić do 1,5 h – i dalej równolegle inwestować w linie konwencjonalne. Cała sieć musi być spójna – podsumował Malepszak część poświęconą polskiej infrastrukturze.

TEN-T: Trudne decyzje w sprawie priorytetów

Malepszak odpowiadał też na pytanie o priorytet dla kolei w nowym budżecie Unii Europejskiej. Jak ocenił, nawet w najkorzystniejszym realnym wariancie uzyskanie całej kwoty potrzebnej na ukończenie sieci TEN-T (845 mld euro) nie będzie możliwe. – Skoncentrujmy się więc na rewizji scenariuszy związanych z infrastrukturą, określmy priorytety. Moim zdaniem możemy marzyć o ogromnych środkach, ale realne jest raczej 51 mld euro na instrument CEF – przekonywał.

Właśnie kwestia wyboru priorytetów – oprócz ciągłego niedoboru pieniędzy – jest, według polskiego wiceministra, bolączką europejskiej kolei. – Budowa infrastruktury trwa bardzo długo również dlatego, że ciągle dyskutujemy o najważniejszych projektach. Trzeba wdrażać takie inwestycje, które mieszczą się w lokalnych potrzebach. Dziś często brakuje dopasowania między podażą i popytem – stwierdził, przywołując jako przykład porzucony plan budowy linii Konin – Turek w ramach programu Kolej Plus.

Podczas rewizji sieci TEN-T powinno się – według Malepszaka – nadać poszczególnym przedsięwzięciom odpowiednią skalę, w niektórych przypadkach obniżając ją (np. budując w pierwszym etapie 1 tor zamiast 2 – tak jak w przypadku Rail Baltica). Priorytetem powinno też być dokończenie krytycznie ważnych inwestycji będących w realizacji od lat – takich jak mająca połączyć francuską i włoską sieć KDP linia Lyon – Turyn przez tunel bazowy Brenner, której budowa trwa od 1994 r.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków z planem na metro. Połączy Nową Hutę z Klinami i Kurdwanowem

Zintegrowany transport

Jančura (RegioJet): Udało się w Czechach, uda się w Polsce

Pasażer

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kraków z planem na metro. Połączy Nową Hutę z Klinami i Kurdwanowem

Zintegrowany transport

Jančura (RegioJet): Udało się w Czechach, uda się w Polsce

Pasażer

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij